Trenerens tilnærming til spiller og lag
Fotballens egenart er slik at den beste formen for ferdighetsutvikling er å spille. Også på trening. NFFs tre stikkord for å gjøre dette er: Forenkle – forsterke – tilpasse.
• Forenkle: Vi forenkler spillsituasjoner som ligner på kampen. F.eks. ved bruk av færre spillere.
• Forsterke: Vi kan forsterke ved å legge inn betingelser i spillet, antall ballberøringer,spill gjennom soner o.l. for å sørge for at det vi ønsker skal skje skjer, og skjer ofte.
• Tilpasse: Å tilpasse spillsituasjonene vil si at vanskelighetsgraden for spillerne skal bliulik.
Spillere med lite erfaring må få mye tid og rom, spillere med mye erfaring må få mindre tid og rom for å utvikle seg videre.
Aktivitetsprinsippet
Her er noen punkter en kan følge for å bruke dette prinsippet:
• Kom raskt i gang med aktivitet!
• Bruk ball mye• Unngå køer, la heller spillerne være i aktivitet med ball.
• Organiser treningene slik at det går fort å bytte øvelser og at det er få øvelser.
• Pass på at ingen melder seg ut og blir passive.
• Tenk på banestørrelser, antall spillere, hvordan gruppene er inndelt for å få flyt i aktiviteten.
• Sørg for variert og allsidig trening
• Driv skadeforebyggende trening
Spesifisitetsprinsippet
• Treningen må ligne på det du skal konkurrere i. Det bør være godt samsvar mellom detsom skjer i kampen, og det som foregår på treningene.
Gjenkjenning og variasjon
• I en kamp mellom to jevnbyrdige lag vil man kunne spille mange, mange kampermellom lagene før det er behov for variasjon. Fotball og spill 11 m 11 eller laverespillform gir millioner av mulige løsninger og valgmuligheter. Men gjenkjenning er viktigog derfor bør banen og arealet være gjenkjennbart.
Jevnbyrdighet
• Jevnbyrdig motstand i fotball gir både mestring og utvikling. En av trenerens storeutfordringer er å skape jevnbyrdige spill – motspill situasjoner på treningsfeltet.
Differensiering
• Dette handler om hvordan vi kan dele inn treningsgruppa og tilpasse treningen til den enkelte. Alle trenger ikke gjøre det samme. Differensiering handler ikke om å dele inn gruppa i «gode» og «mindre gode» spillere. Det handler mer om å finne alles gode sider og forsterke dem slik at alle kan utvikle seg. En slags individualisering innen rammen av laget. Lagenes treninger skal være tilpasset slik at de ivaretar lagets modningsnivå og den enkelte spillers ferdighetsnivå. Dette viktige temaet blir diskutert i trenerforum med jevnlige mellomrom, og sportslig leder har ansvar for å sørge for at differensierings arbeidet er transparent og forståelig for klubbens trenere. Måtene lagene inndeles på og meldes på kretsens seriesystem skal også være i henhold til klubbens visjon.
På høstens trenerforum skal dette være tema slik at man
1) forholder seg til kretsens påmeldingsfrister og
2) har en enighet innad i klubbens trener korps om hvordan lagene i ungdomsfotballen skal meldes på.